zppo_slider_100.jpg
zppo_slider_101.jpg
zppo_slider_102.jpg
zppo_slider_103.jpg
zppo_slider_104.jpg
zppo_slider_105.jpg
zppo_slider_107.jpg
zppo_slider_108.jpg
previous arrow
next arrow
Shadow
W piątek 9 marca uczniowie kl. 1 odbyli ciekawą lekcję o zdrowiu. Zajęcia przygotowała i prowadziła pielęgniarka szkolna pani Renata Osuch. Spotkanie miało na celu propagowanie zdrowego stylu życia oraz uświadomienie uczniom jak chronić się przed chorobami. Pani pielęgniarka przeprowadziła pogadankę na temat potrzeby dbania o zdrowie. W czasie spotkania uczniowie obejrzeli filmik pt. „10 zasad jak chronić się przed przeziębieniem i grypą” . Dowiedzieli się w jaki sposób zapobiegać infekcjom, jakie znaczenie dla naszych organizmów ma ruch i uprawianie sportu, jak należy się odżywiać, aby być zdrowym. Pani pielęgniarka wyjaśniła też, jak ważne jest przestrzeganie higieny. Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach. Wykonywały również prace plastyczne  – odbył się krótki konkurs na najładniej pokolorowany obrazek związany z tematem. Zwyciężczynie Blanka Malinowska i Ola Bujak dostały nagrodę – dziecięce pasty do zębów .
Zajęcia kulinarne w klasie I
2 lutego w klasie 1 odbyły się  zajęcia kulinarne. Celem zajęć było propagowanie zdrowego stylu życia oraz zachęcenie do spożywania większych ilości owoców i warzyw. Uczniowie poznali również piramidę zdrowego żywienia. Dowiedzieli się, jakie produkty powinny przeważać w ich codziennej diecie oraz których należy unikać i dlaczego. Następnie samodzielnie przygotowali zdrową przekąskę - sałatkę owocową. Był to bardzo smaczny i zdrowy posiłek.
Akademia Bezpiecznego Puchatka
We wrześniu uczniowie kl. 1 naszej szkoły przystąpili do programu Akademia Bezpiecznego Puchatka. Do grudnia odbyli zajęcia  podczas których dowiedzieli się jak bezpiecznie pokonać drogę do i ze szkoły, jak w sytuacjach zagrożenia zadbać o swoje i kolegów bezpieczeństwo, jak zachować się w nowych sytuacjach społecznych, czy podczas korzystania z Internetu. Tegoroczne materiały „Akademii Bezpiecznego Puchatka” zostały również uzupełnione o tematykę związaną z pierwszą pomocą oraz o treści uczące efektywnego zapamiętywania, trening koncentracji i rozwijania kreatywności. Cały program opracowany został przy współpracy z Biurem Prewencji i Biurem Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Pierwszaki otrzymały bezpłatne materiały edukacyjne do wykorzystania w czasie zajęć (scenariusze lekcyjne, materiały ilustracyjne i dydaktyczne oraz film edukacyjny o tematyce bezpieczeństwa). Dodatkowo, dla wszystkich dzieci przygotowano książeczki edukacyjne z ćwiczeniami i zabawami, dzięki którym pierwszoklasiści mogli utrwalać zdobytą w szkole wiedzę. Rodzice otrzymali natomiast specjalne broszury informacyjne z najważniejszymi informacjami na temat bezpieczeństwa i rozwoju najmłodszych. Szkoła otrzymała też specjalny certyfikat.
Okazją do praktycznego zmierzenia się z tematyką bezpieczeństwa był dla pierwszoklasistów Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa realizowany w ramach „Klubu Bezpiecznego Puchatka”.  Uczniowie podczas zajęć komputerowych wspólnie z opiekunem p. Dorotą Kaczor i wychowawczynią p. Marta Glazer oraz p. Anetą Walasek mogli sprawdzić wiedzę na temat bezpieczeństwa .
„Bezpieczna Droga do szkoły z Radiem Leliwa”
13 września 2017 roku w naszej szkole odbyło się spotkanie uczniów z przedstawicielami Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Radia Leliwa w ramach  akcji „Bezpieczna Droga do szkoły z Radiem Leliwa”. Spotkanie rozpoczęło się pokazem pierwszej pomocy przedmedycznej. Na wstępie przypomniane zostały zasady postępowania w sytuacji, kiedy nastąpi zagrożenie życia: zasłabnięcie, utrata przytomności, złe samopoczucie, uraz itp. Uczniowie poznali sposób, w jaki należy udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu, zarówno osobie dorosłej, jak też małemu dziecku. Strażacy zademonstrowali również działanie defibrylatora.
Następnie głos zabrała pani policjantka. Prelekcja przebiegała pod hasłem „Bezpieczna droga do szkoły”. Omówione zastały podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.
Potem uczniowie klasy pierwszej otrzymali odblaskowe zestawy ucznia oraz kolorowanki. Dzieciakom bardzo spodobały się kamizelki odblaskowe, w których chętnie pozowali do pamiątkowego zdjęcia.
Mamy nadzieję, że przekazana uczniom wiedza przyniesie oczekiwane efekty.
Lekcja higieny z pielęgniarką szkolną p. Zdzisławą Krasowską
Uczniowie kl. I-III odbyli zajęcia z higieny dotyczące poznania sposobów troski o jamę ustną. Pani pielęgniarka w ciekawy i obrazowy sposób informowała uczniów m.in. o tym, jak ważna dla ich zdrowia jest właściwa higiena zębów. Na koniec spotkania dzieci otrzymały próbki pasty do zębów.
 Na czym polega właściwa higiena jamy ustnej?
Efektem właściwej higieny zębów i dziąseł są usta o zdrowym wyglądzie i zapachu. Oznacza to, że:
  • Twoje zęby są czyste i nie zawierają resztek pokarmowych.
  • Dziąsła mają różowy kolor i nie bolą, ani nie krwawią podczas szczotkowania lub nitkowania.
  • Nieświeży oddech nie stanowi utrzymującego się problemu.
Ból lub krwawienie dziąseł podczas szczotkowania lub nitkowania zębów albo trwały nieświeży oddech wymagają wizyty u stomatologa.
Jakie czynności składają się na właściwą higienę jamy ustnej?
Dbanie o właściwą higienę jamy ustnej to jedna z najważniejszych rzeczy dla zębów i dziąseł. Zdrowe zęby nie tylko pozwalają Ci wyglądać i czuć się zdrowo, ale również umożliwiają odpowiednie spożywanie pokarmów i mówienie. Dobry stan zdrowia jamy ustnej jest ważny dla Twojego ogólnego samopoczucia.

Codzienna profilaktyka, w tym odpowiednie szczotkowanie i nitkowanie zębów, pomaga zapobiec problemom jeszcze przed ich pojawieniem się. Jest także mniej bolesna, tańsza i mniej niepokojąca niż leczenie chorób, którym nie udało się zapobiec.

Pomiędzy regularnymi wizytami u stomatologa każdy z nas może wykonywać proste czynności, które znacznie obniżają ryzyko wystąpienia próchnicy zębów, chorób dziąseł i innych problemów jamy ustnej.
Czynności te są następujące:
  • dokładne szczotkowanie zębów 2 razy dziennie oraz codzienne stosowanie nici dentystycznej,
  • przestrzeganie pełnowartościowej diety i ograniczanie przekąsek pomiędzy posiłkami,
  • stosowanie produktów do higieny jamy ustnej zawierających fluor, w tym pasty do zębów,
  • stosowanie fluorkowych płukanek do ust (według zaleceń stomatologa).
Program „Lekki Tornisterrealizują go uczniowie klas młodszych naszej szkoły (kl.0-III) czytaj więcej
Uczniowie klasy II i III biorą udział w Projekcie powszechnej nauki pływania „Umiem Pływaćczytaj więcej
Dziecięca Piłka Ręczna” - Szkoła Podstawowa w Samborcu została zakwalifikowana do udziału w Świętokrzyskim Programie Wspierania Rozwoju Aktywności Fizycznej ,,Horyzonty Aktywności Fizycznej – Dziecięca Piłka Ręczna” finansowanym z budżetu Województwa Świętokrzyskiego.
Celem projektu jest wzbudzanie zainteresowania i rozwój wśród uczniów klas młodszych uzdolnień w zakresie gry w piłkę ręczną oraz zachęcenie ich do aktywności fizycznej. Realizacja projektu zaplanowana jest na cały rok szkolny 2016/2017. Prowadzone będą zajęcia wychowania fizycznego z elementami ,,szczypiorniaka” oraz szkolenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego. Na zakończenie Programu uczniowie wezmą udział w sportowej rywalizacji w ramach turniejów powiatowych. Zwieńczeniem działań będzie festyn Dziecięcej Piłki Ręcznej, który odbędzie się w Kielcach w czerwcu 2017 r.
Podczas konferencji inaugurującej projekt szkoła otrzymała zestaw potrzebnego sprzętu sportowego składający się z 10 piłek, bramki, 10 kamizelek dwukolorowych oraz 12 znaczników do tworzenia boiska. Uczniowie kl. III odbyli już pierwsze zajęcia. Ćwiczyli z wielkim zapałem i zaangażowaniem.
Wyjazd do Warszawy – w nagrodę i po nagrody
Klasy IV oraz III Szkoły Podstawowej wraz z opiekunkami były na podsumowaniu VI edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”. Uroczysta gala odbyła się w Warszawie 27.10.2016 r. Uczniowie przywieźli nagrody rzeczowe dla szkoły i dla siebie. Brali również udział w konkursach nagradzanych upominkami. Mieli również możliwość poznać niektóre zabytki naszej stolicy, m.in. Zamek Królewski czy Warszawską Syrenkę.
„Nie pal przy mnie, proszę” to program edukacji antytytoniowej dla uczniów klas I-III, który realizowany jest przy współpracy PSSE w Sandomierzu, czytaj_więcej
SUKCES NASZYCH II I III KLASISTÓW!!!
W VI edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” „Ananasy z 2 i 3 klasy” pod opieką swoich pań Katarzyny Osowskiej i Marty Glazer zdobyły 1 miejsce w wiosennym etapie ogólnopolskiego konkursu. W całorocznej klasyfikacji GRAND PRIX dla zespołów, które wzięły udział we wszystkich etapach nasi uczniowie zajęli zaszczytne 1 miejsce. Pokonali 280 zespołów z całej Polski.
Gratujemy wszystkim uczestnikom! Mamy nadzieję, że wiedza zdobyta podczas realizacji zadań konkursowych zaowocuje w przyszłości zdrowymi nawykami prozdrowotnymi wśród dzieci, nauczycieli i ich rodzin.
„Marsz dla zdrowia” czyli propagowanie zdrowego stylu życie w środowisku lokalnym.
Uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami promowali zdrowe odżywianie wśród okolicznych mieszkańców. Z transparentami, przy dźwiękach piosenek zachęcających do zdrowego życia przemaszerowali główną ulicą Samborca. Napotkani przechodnie chętnie odpowiadali na pytania dotyczące sposobu spędzania wolnego czasu oraz diety. Na koniec otrzymali ulotkę zawierającą informacje dotyczące spożywania codziennie odpowiedniej ilości warzyw i owoców.
Uczniowie do marszu przygotowywali się od wielu tygodni. Na zajęciach plastycznych ozdabiali części garderoby treściami prozdrowotnymi. Wymyślali hasła, które umieszczali na transparentach. Sami ułożyli pytania do sondy ulicznej i dokonali jej wydruku.
Jedz warzywa 5 razy dziennie
Naukowcy udowodnili, że częste spożywanie owoców i warzyw zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe i choroby układu krążenia.
Spożywanie odpowiedniej ilości warzyw i owoców, co najmniej 5 porcji dziennie, ma działanie ochronne na ustrój człowieka (przeciwdziała rozwojowi różnych chorób, spowalnia procesy starzenia się organizmu, korzystnie wpływa na wygląd sylwetki, cery, włosów, poprawia samopoczucie).
Jedząc 5 razy dziennie warzywa i owoce:
  • będziesz zdrowszy, bo zawarte w owocach i warzywach składniki zapobiegają rakowi i chorobom serca
  • będziesz szczuplejszy, bo warzywa i owoce nie zawierają tłuszczu
  • będziesz syty, bo nie bojąc się, że utyjesz ,możesz zjadać tyle owoców i warzyw ile zechcesz
  • będziesz szczęśliwszy, bo wszak jedną z największych przyjemności w życiu jest jedzenie, a warzywa i owoce to nieskończona kombinacje smaków i zapachów
Wbrew pozorom dodanie porcji warzyw do posiłku czy spożycie owocu jako przekąski wcale nie jest trudne. Zwłaszcza, że porcję bardzo łatwo można samemu dla siebie określić przy użyciu dłoni – jedna garść to jedna porcja. Oczywiście możemy ją również opisać w gramach czy sztukach np. 100 gramów surówki, szklanka brokułów, średnie jabłko, 3 śliwki, ale o wiele łatwiej mierzy się je właśnie dłonią. Zwłaszcza, że mniejsze potrzeby dzieci zmieszczą się w ich małej dłoni, a większe dorosłych w ich proporcjonalnie większej dłoni.
Turniej Sportowy
12 lutego 2016 r. w naszej szkole odbył się Integracyjny Turniej Sportowy, dla uczniów 6 klas ze szkół mieszczących się na terenie gminy Samborzec.
 
Zdrowo jem, więcej wiem! - etap wiosenny
Po ogromnym sukcesie i wygraniu zimowego etapu konkursu ogólnopolskiego projektu Zdrowo jem, więcej wiem!Ananasy z 2 i 3 klasy” przystąpiły z jeszcze większym zapałem do etapu wiosennego. Obejmował on 2 bloki.
 
Blok I
Zad. 1. Lekcja: Ruch to zdrowie
Zad.2. Konkurs: Strefa aktywności- Klasowy turniej sportowy
Zad. 3. Konkurs: Order Miłośnika Sportu
Zad. 4. Promocja podjętych działań w szkole
Zad. 5. Forum dla Rodziców: Aktywność ruchowa - ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
 
Po zakończeniu etapu wiosennego dzieci nabyły jak również poszerzyły swoje wiadomości dotyczące m.in. znaczenia ruchu dla zdrowia, prawidłowego rozwoju i dobrego samopoczucia człowieka. Dowiedziały się też, iż bardzo korzystne dla zdrowia jest zastępowanie siedzenia przed telewizorem czy komputerem czynnym wypoczynkiem oraz aktywne spędzanie czasu wolnego szczególnie na świeżym powietrzu. Na zajęciach uczniowie wykonali plakaty zachęcające do uprawiania sportu oraz opracowali własne propozycje zabaw i gier ruchowych. W te najciekawsze zabawy mogli się bawić podczas klasowego turnieju sportowego. Wzięli też udział w konkursie na Order Miłośnika Sportu. Wszystkie prace zostały wyeksponowane na szkolnym korytarzu oraz w klasach na ściennych gazetkach. W ramach promowania zabaw i gier ruchowych zorganizowano też zajęcia i turniej sportowy dla klas młodszych w hali. Gry i zabawy ruchowe dla pierwszaków prowadzili uczniowie klas II i III. Zaproponowane gry i zabawy bardzo spodobały się młodszym kolegom. W niektóre bawiły się bowiem pierwszy raz. Nagrodą za udział w turnieju było wręczenie okolicznościowych dyplomów. W ramach promocji odbył się też quiz wiedzy o zdrowym stylu życia. Wzięli w nim udział dzieci przedszkolne. Natomiast w czasie długich przerw uczniowie klas II i III prezentowali i prowadzili zabawę na szkolnym boisku w „piłkę – zmyłkę”. Jesteśmy pewni, że nasze promocyjne działania odniosły właściwe i pożądane skutki przyczyniając się do kształtowania prozdrowotnych nawyków oraz do zwiększenia aktywności ruchowej wśród uczniów naszej szkoły.
Blok II
Zad.1. Zajęcia lekcyjne Uczymy się dobrych zwyczajów żywieniowych
Zad.2. Konkurs Najciekawsza praca przedstawiająca Piramidę Zdrowia
Zad.4. Promocja podjętych działań w szkole.
Zad.5. Forum dla rodziców Jedz zdrowo i kolorowo.
 
W trakcie realizacji zadań Projektu Zdrowo jem, więcej wiem uczniowie poznali m.in. Piramidę Żywienia i potrafią ją właściwie odczytać. Dowiedzieli się też w jaki sposób może być ona pomocna w dokonywaniu właściwych wyborów żywieniowych. Wykonali prace: plakaty, przestrzenne modele piramidy, foldery reklamujące aktualnie obowiązującą piramidę zdrowego żywienia i aktywności ruchowej, które zaprezentowali pozostałym uczniom naszej szkoły. Promocję prowadzili na szkolnym korytarzu. Wystawa Jedz zdrowo, kolorowo prezentowała zarówno plakaty przedstawiające piramidę zdrowego żywienia jak i jej formy przestrzenne wykonane na konkurs przez uczniów klas II-III. Oglądający podziwiali zwycięską piramidę Karola, który włożył wyjątkowo dużo pracy i pomysłowości w swój projekt.
2 i 3 – klasiści zaprosili też na promocję młodszych kolegów i koleżanki. Zaprezentowali i objaśniali uczniom klas pierwszych, co przedstawia piramida zdrowia i jak należy ją czytać. Młodsi koledzy mogli dokonać praktycznych ćwiczeń i porządkowania zgromadzonych artykułów spożywczych. Chętni uczniowie mieli za zadanie podzielić produkty ze względu na ich rodzaj na odpowiednie piętra. Następnie dzieci dokonały dodatkowej segregacji wybierając z piramidy produkty, których należy unikać. Wrzucali je do oznakowanej „smutną buźką” torby. Poprzez tę zabawę młodsze dzieci nie tylko zapoznały się z piramidą żywienia, ale mogły zobaczyć jakie konkretne produkty zaliczają się do poszczególnych grup. Łatwiej też zapamiętały, których produktów powinny unikać.
 Zdrowo jem, więcej wiem! - etap zimowy
Właśnie zakończył się zimowy etap projektu Zdrowo jem, więcej wiem. Uczniowie klasy II i III szkoły podstawowej zakończyli realizację zadań przewidzianych dla tej części projektu poświęconej wodzie mineralnej. Blok nosi tytuł Woda na zdrowie i obejmował:
  1. Zajęcia lekcyjne Woda na zdrowie.
  2. Konkurs Reklama wody.
  3. Konkurs Teatrzyk warzyw i owoców.
  4. Promocja podjętych działań w szkole.
  5. Forum dla rodziców Sztuka picia wody.
Na zajęciach lekcyjnych podczas różnorodnych ciekawych doświadczeń uczniowie dowiedzieli się o roli wody w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Badali też wygląd roślin umieszczonych w różnych warunkach życiowych. Poszukiwali wody w różnych produktach: cytryna, pomarańcza, grapefruit, pomidor, jabłko, aloes. Mogli również zmienić smak wody mineralnej dodając sok ze swojego ulubionego owocu. Obejrzeli film pt „Woda to życie” i dowiedzieli się w jaki sposób woda jest oczyszczana w oczyszczalni ścieków oraz dlaczego i jak człowiek może wodę oszczędzać. Podczas zajęć komputerowych opracowali ulotkę na reklamę wody. Ulotki zostały rozdane rodzicom i uczniom. Odbył się też konkurs na plakat reklamujący wodę mineralną.
Podczas lekcji i konkursów uczniowie zdobyli nową wiedzę, którą podzielili się z pozostałymi uczniami naszej szkoły. Przygotowali kącik promocji wody gdzie częstowali zdrową wodą mineralną. Zaprosili też młodsze klasy na przedstawienie teatralne o owocach i warzywach.
Teatr Edukacji i Profilaktyki Maska z Krakowa przedstawia spektakl pt. ,,Franio Niejadek".
Dnia 18 II na zaproszenie Biblioteki Publicznej w Samborcu gościli aktorzy z Teatru Edukacji i Profilaktyki Maska z Krakowa. Dzieci przedszkolne oraz uczniowie klas pierwszych i drugiej naszej szkoły obejrzały przedstawienie pt. ,,Franio Niejadek" - bajkę promującą zdrowy tryb życia, aktywność ruchową oraz dbałość o higienę. Spektakl zachęca do czynnego spędzania wolnego czasu, jednocześnie edukuje na temat przykrych skutków braku takiej postawy. Dzieci miały także możliwość czynnego włączenia się do zabawy, aktorzy przydzielali im różne zadania do wykonania. Wesoło przedstawione niektóre wątki spektaklu zapewniły dzieciom dobrą zabawę, za którą mali widzowie nagrodzili aktorów gromkimi brawami. Wszyscy nie tylko świetnie się bawili, a także wiele nauczyli.
Zdrowo jem, więcej wiem!
Uczniowie klas młodszych Szkoły Podstawowej w Samborcu: przedszkolaki, pierwszaki oraz klasy druga i trzecia przystąpiły do ogólnopolskiego projektu Zdrowo jem, więcej wiem!. To projekt realizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiskaexternal link icon blue w trosce o zdrowie młodego pokolenia. Projekt ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Czytaj więcej
Zdrowe odżywianie i wskazane diety dla dzieci
W ramach projektu „Szkoła promująca zdrowy styl życia” uczennica kl VI Monika Sewera przygotowała prezentację: