Jak uwrażliwić młodzież na przyrodę, rozwijając przy tym ich pasje i talenty?

W jaki sposób efektywnie kształtować postawy proekologiczne od najmłodszych lat, a zdobytą wiedzę skutecznie wykorzystać w życiu codziennym?

W odpowiedzi na te pytania powstał projekt edukacji przyrodniczej „Misja Przyroda – Zielone Szkoły w Parkach Narodowych”. Projekt jest realizowany przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej – www.efrwp.pl i dofinansowany ze środków funduszy EOG pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.

Publiczne Gimnazjum w Samborcu było jedną z 220 szkół w kraju, która wzięła udział w tym projekcie. Nasi uczniowie dniach 5-09.10.2015 r. wyjechali po wiedzę i przygodę, na pięciodniową bezpłatną zieloną szkołę do jednego z najpiękniejszych polskich parków – Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Misja Przyroda – Zielone Szkoły w Parkach Narodowych” to cykl zajęć przyrodniczych dla uczniów gimnazjów..... czytaj więcej

Koordynator projektu: Joanna Płaza

5 października 2015 roku – poniedziałek.

Witamy!
Po długiej podróży wreszcie jesteśmy na miejscu! Murzasichle powitało nas pochmurną ale jeszcze nie deszczową aurą. Bardzo cieszymy się, że tutaj przyjechaliśmy. Mamy nadzieję miło spędzić czas i wiele się nauczyć. Dzisiejsze spacery po lesie z kompasem i mapą w ręku sprawdziły naszą orientację w terenie. Wszyscy doskonale poradzili sobie z tym zadaniem.
Oto kilka zdjęć dokumentujących nasz pierwszy dzień w Tatrzańskim Parku Narodowym.

6 października 2015 roku – wtorek.

Witamy Was w drugim dniu naszego pobytu na zielonej szkole. Dzisiejszy dzień spędziliśmy na górskiej wspinaczce na samiutki szczyt Gęsiej Szyi. Dotarliśmy jednak tylko do Rusinowej Polany, bo dalej się nie dało ... nie no żarcik! Prawda jest taka, że nasza grupa pokazała, że jest stworzona do pieszych wędrówek i żadna góra nie jest nam straszna!!! Poza tym, byliśmy fizycznie i psychicznie przygotowani na niesprzyjające warunki pogodowe, ale matka natura pokazała nam, że potrafi być nieprzewidywalna i pozytywnie nas zaskoczyła słońcem, które świeciło od samego poranka. W drodze powrotnej, w modlitwie różańcowej na Wiktorówkach, wspólnie z naszym księdzem Markiem, poleciliśmy Bożemu Miłosierdziu wszystkich, którzy zginęli w Tatrach. Tatrzański Park Narodowy jest piękny również jesienią, o czym mogliśmy przekonać się, obserwując okazy fauny i flory. Zobaczcie sami! To tyle na dzisiaj. Z niecierpliwością czekamy na jutrzejsze przygody.

7 października 2015 roku – środa.

Cześć wszystkim!!!
Mija trzeci dzień naszej przygody. Dzisiejsze przedpołudnie spędziliśmy w siedzibie Tatrzańskiego Parku Narodowego, gdzie w Muzeum Przyrodniczym TPN uczestniczyliśmy w ciekawych zajęciach prowadzonych przez panią Beatę Bańkę. Badaliśmy wodę z potoku i stawu. Sprawdzaliśmy jej czystość i żyjące tam organizmy. Spacer po ogrodzie okazał się ciekawym doświadczeniem. Dostarczył nam wiele ważnych informacji o roślinach i zwierzętach żyjących w TPN. Niektórzy z nas próbowali się nawet do nich upodobnić.
Zwiedziliśmy również Lapidarium, gdzie udało nam się zdobyć Giewont... ha ha ha, a tak naprawdę to jego replikę. Następnie pieszo udaliśmy się do Kuźnic. Tam obejrzeliśmy kolekcję zwierząt Antoniego Kocyana. Bardzo nam się podobała. Zobaczcie sami na zdjęciach.... Świetna prawda?
Kolejna atrakcja to wizyta na Wielkiej Krokwi. Wyjazd na jej szczyt okazał się dla nas dużym przeżyciem. Nagrodą był piękny widok na panoramę Zakopanego. Jak widzicie doskonale bawimy się na naszej Misji, wiele przy tym się dowiadując.
Pozdrawiamy gorąco!

8 października 2015 roku – czwartek.

Kochani!!!
Czwarty dzień naszej misji okazał się fantastyczny.
Dziś z samego rana wyruszyliśmy do Zakopanego na tak zwany
,, dzień kulturowy''.
Po dotarciu na miejsce spotkaliśmy naszego przewodnika, pana Adama Sidora, który rozdał nam niezbędne materiały do zajęć w terenie. Naszym zadaniem było dotarcie
do wyznaczonych na mapie miejsc w Zakopanem.
Podzieleni na cztery grupy bez problemu wykonaliśmy zadanie.
Pierwszym przystankiem było Muzeum Stylu Zakopiańskiego - Inspiracje. Znajduje się ono w jednej z najciekawszych drewnianych chałup w Zakopanem. Ekspozycja w muzeum przedstawia źródła Witkiewiczowskiego stylu zakopiańskiego.
Następnie udaliśmy się do Muzeum Stylu Zakopiańskiego w Willi Koliba. Jest to pierwszy dom w stylu zakopiańskim zaprojektowanym przez Stanisława Witkiewicza.
Znajdują się tam stylowe wnętrza z meblami, obrazami i przedmiotami codziennego użytku z końca XIX wieku. Bardzo nam się tam podobało.
Kolejnym punktem naszej wędrówki był Stary Cmentarz na Pęksowym Brzyzku, gdzie pochowane zostały osoby związane z górami, kulturą i sztuką oraz rody góralskie.
Po odnalezieniu grobów osób zasłużonych dla Podhala: Stanisława Witkiewicza, Kornela Makuszyńskiego, ks. Józefa Stolarczyka i Rodu Dembowskich,
zapoznaliśmy się z ich życiorysami.
Niezapomnianym przeżyciem dla całej naszej grupy był wyjazd kolejką krzesełkową Szymoszkowa na Gubałówkę, zwłaszcza że większość
naszej grupy taką kolejką jechała po raz pierwszy. Piękne widoki zapierały dech w piersiach .
Ostatnim punktem dzisiejszego dnia był spacer po Krupówkach.
Pełni wrażeń i dobrego humoru, zaopatrzeni w oscypki i ciupagi wróciliśmy do naszego ośrodka!

9 października 2015 roku - piątek

Pozdrawiamy wszystkich!!!
Dziś ostatni dzień naszego pobytu. Pomimo deszczu postanowiliśmy wybrać się na wycieczkę do Doliny Kościeliskiej i Jaskini Mroźnej. Bardzo żałujemy, że nasz pobyt dobiegł już końca. Wypoczęci, zakochani w górach z bagażem nowych doświadczeń i wiadomości, wracamy z Misji Przyroda w Tatrzańskim Parku Narodowym. Przed nami kolejny etap- projekt, ale mamy nadzieję, że doskonale sobie z nim poradzimy.